Sector Onderwijs
Het onderwijs drijft op de bevlogenheid van leerkrachten, maar die staat onder druk.
Hoe houden medewerkers in het onderwijs hun mentale energie op peil als er steeds meer krapte op de arbeidsmarkt ontstaat en collega’s uitvallen, waardoor de werkdruk alleen maar toeneemt?
Idee
Met onze wetenschappelijke kennis geven we mensen en onderwijsinstellingen een degelijke basis voor verstandig vitaliteitsbeleid.
Inzicht
Met ons EnergieKompas leveren we scherpe inzichten die richting geven voor het vergroten van mentale vitaliteit in het leslokaal en daarbuiten.
Impact
De gegeven inzichten dragen bij aan impactvolle verandering als onderdeel van de dialoog tussen onderwijsprofessionals over verbetering.
EnergieKompas Onderwijs
In het onderwijs werken veel mensen met hart en ziel om bij te dragen aan de toekomst van anderen. Ze staan midden in de samenleving, wat het werk heel zinvol maakt, maar ook uitdagend. Want die samenleving vraagt steeds meer van het onderwijs en de klassen worden steeds groter en diverser.
Kortom: het onderwijs heeft met veel uitdagingen te maken. Om deze het hoofd te kunnen bieden is een goede balans tussen professionele autonomie en teamwork van groot belang.
Met het EnergieKompas Onderwijs (EK-O) maakten wij een unieke aanpak die zich richt op het versterken van de energiebalans van onderwijsprofessionals. Zodat ze samen de uitdagingen van de toekomst aankunnen, zonder dat dat ten koste gaat van hun welzijn.
Het EnergieKompas Onderwijs is een voor het onderwijs op maat gemaakt meetinstrument dat een stevige basis biedt voor individuele, team- en organisatieontwikkeling op het gebied van mentale vitaliteit. Het werkt als volgt:
- Medewerker vult vragenlijst in en ontvangt persoonlijk energierapport
- Teams ontvangen dashboards, brengen prioriteiten aan en maken een plan
- Organisatie ontvangt analyses, maakt beleid en stuurt het teamproces
In 0nze werkwijze gaan we uit van een heldere rolopvatting (medewerker neemt regie, leiding geeft ruimte én sturing) en sluiten we altijd aan bij bestaande programma’s en initiatieven in de onderwijsorganisatie.
Het onderwijs is een veelvuldig onderzochte sector. Over de laatste 20 jaar deden wijzelf ook veel wetenschappelijk onderzoek naar het mentale welzijn in het onderwijs. Enkele interessante conclusies uit ons onderzoek:
- In het onderwijs is sprake van veel werkstress. Dat wordt met name veroorzaakt door hoge werkdruk, hoge mentale en emotionele belasting en het balanceren van verschillende rollen (richting collega’s, leerlingen en ouders, bijvoorbeeld)
- Ontwrichtend gedrag van leerlingen en (te) hoge verwachtingen dragen ook bij aan deze werkstress
- Het beschermen tegen werkstress én bevorderen van bevlogenheid gaan hand in hand. Hierbij spelen zowel persoonlijke als werk- gerelateerde aspecten een rol.
- Persoonlijke factoren gaan bijvoorbeeld over een optimistische kijk hebben, passie voelen voor het onderwijs en het balanceren van werk en privé
- Werkgerelateerde factoren gaan vooral over autonomie, het beschikken over toegang tot benodigde informatie en ondersteuning, en waardering van leidinggevenden, collega’s en ouders.
- Ook is het werken in een innovatief en creatief schoolklimaat een bron van inspiratie en motivatie.
We voerden een onderzoek uit onder onderwijsprofessionals en konden daar de volgende inzichten uit halen in relatie tot de gemiddelde Nederlander:
- In het onderwijs is men negatiever over de werkdruk en over allerlei veranderingen dan gemiddeld in Nederland.
- Baanonzekerheid komt relatief weinig voor in het onderwijs.
- Het werk is emotioneel en mentaal zeer belastend, maar lichamelijk minder
- In het onderwijs kan men de eigen vaardigheden goed kwijt en ervaart men veel leer- en ontwikkelmogelijkheden
- Werken in het onderwijs is afwisselend en zinvol
- Leerkrachten zijn zeer betrokken bij het team waarin ze werken.
Sommige van onze relaties in het onderwijs
Wat levert het een typische organisatie op om aan mentaal vitaal te werken?
Concreet betekent dit voor een school met 120 medewerkers en een loonsom van 8,4 miljoen euro, een verloop van 10% en een verzuim van 7% al een kleine 90.000 euro aan jaarlijks potentieel.000 euro aan jaarlijks potentieel kan realiseren.
Whitepapers voor het onderwijs
Een greep uit de inzichten die in het onderwijs van belang zijn
Nieuws Onderwijs
Bevlogenheid, werkdruk, stress en burn-out. Het zijn veel besproken thema’s. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen. Ook vanuit de wetenschap.
Nieuwe Whitepaper: Hoe de zorg weer een magneet kan worden voor zorgprofessionals
Nieuwe Whitepaper: Hoe de zorg weer een magneet kan worden voor zorgprofessionals De zorgsector staat onder ongekende druk.
Podcast – Anders Denken – Wilmar Schaufeli reflecteert op burn-out en amplitie in Nederland
Anders Denken Podcast In 2022 hadden 1,6 miljoen werknemers last van burn-out gerelateerde klachten. En dat aantal stijgt
Kijken in de sociologische ziel
Kijken in de sociologische ziel Boekbespreking De burn-out paradox Geschiedenis van een ongrijpbare maatschappijziekte door Mattias Van Hulle